Klik ok? TQ so much !

Friday, March 11, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Assalam.Aku baru balik dari bilik kawan aku ,Nurul .Makan tadi. :]
Dan aku maw cerita yang tadi aku tengok HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA!! Owh men..aku bagi A+ la tuk filem nih.Aku suka sangat! ^_^


Memula,my rum8 ada ajak trngok nih si Merong nih hari Selasa,tapi aku takut aku xda bajet..jadi aku bulatkan hati tuk kuar hari nih jugak tengok si Merong nih.Suda lama aku mengidam² tengok cerita nih,sejak aku balik rumah minggu lepas,aku ternampak trailer diadekat tv. Huhh! Bestnyaa! masih x ilang perasaan TERUJA aku tengok nih! errkk..padahal aku sekarang nih tengah berfikiran berkecamuk...=.=' mcm² berlaku hari nih kn? hmnn.



sampai masa tibanya waktu,
redup hati kamu berdua,
bila dua jasad bersatu,
hidup mati jadi bersama.



okeh nih lah si Merong.Hensem kn? hahah boleh gila begini,nasib da kawin dia nih..hehehe.
Nama sebenar STEPHEN RAHMAN HUDGES.Aku suka dia sbb dia ni pandai cakap melayu n BI sekali. n aku sangat tabik lah cita nihhh .Macho ja aku nampak,sasa lagi..korang ada?hihii
 Bi da pun smart jugak. x sia2 aku tengok cita nih. Jalan cerita sangat best,maw tahu? waktu aku tengok cerita nih kn,aku terbayang watak dalam novel "Bagaikan Puteri" plak..otomatik kepala aku pikir cam tuh..adakah begini bayangan Laksamana Sunan? :]

Jalan cerita yang sangat menarik..hmnnphh..aku da JATUH CINTA dengan MOVIE HEBADD nihh!! kalau ada peluang kali ke-2 aku maw tengok lagi! >.<

D sebabkan nih cita baru kuar panggung baru-baru ja,so waktu aku tengok tadi di 1B jam 2.20pm ramai jugak la orang.Tapi aku pasti,esok hari Sabtu..lagiiiii banyak orang! huhu..
tengok lahhh..rugi taw x tengok..aku malas la cerita ending dia.HAha..sebab aku nangis waktu ending dia nih.KUar panggung mata comel aku merah.hmnph! bocor rahsia aku nangis..eran org tengok mata aku.-.-'


si Marcus pun apa kurangnya.Marcus,anak maharaja Rom yang datang ke 
'Semenanjung Emas' (tanah semenanjung lag tuh,hehe) tuk di kahwin kan dengan anak puteri China..fuhh~ngam la kamu dua bah. yang sorang nih hensem,yang sorang plak cantik banget!! ^^

Penggunaan bahasa dalam cerita nih,sangatlah best.Memartabatkan bahasa Melayu.Aku harap korang tengok la k? baru paham perasaan aku mcmana tengok cita nih! siap ada orang yg bole jampi-jampi lagi n kebal,watak ni d lakonkan oleh W. Hanafi W. Su kalau x silap aku.



Genre: Sejarah, Aksi, Peperangan


Durasi: 1 jam 50


Tarikh Tayangan: 10 Mac 2011


Pelakon: Stephen Rahman Hughes, Datuk Rahim Razali, Ummi Nazeera, Khir Rahman, Jehan Miskin, Nell Ng, Umie Aida, Acong, Mano Maniam.


Pengarah: Yusry Abd Halim

Pada tahun 120, Empayar Rom yang di bawah pemerintahan Hadrian dan Dinasti Han di China adalah dua buah empayar yang kuat. Kedua-duanya telah memperluaskan kuasa perdagangan ke negara Asia Tengah.
Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk dikahwinkan dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.
Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai rancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung perairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda.
Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?
--



ehee..ok aku sambung la cerita k,dia ni memang able to rescue tuh Puteri China dekat akhir cerita nih..tapiiikannnn...........................



p/s:korang tingu la sendiri.Nnti x saspen pulak kn??.muahahaha ^_^ tabik spring sama KRUstudios!!! muahhxxx! >.<


apa kata kamu semua baca sini?? ada info menarik pasal si Merong nihh..

hikayat merong


*adidddiii..ahahah! comel semua! ^^
paling c Merong! ahahah XDXD






9 orang komen sini:

FadThiaismyname said...

mo tinguK!!

kira kekuri said...

@FadThiaismyname pergilahh Thiaaa!!!! >.< best gila! :DDD ndak rugi!
9/10 la aku bgi rate, x 10/10 sbb...
dia....tuttt..hehe

cacing said...

wah! kalo pai nanges tu kira ada kesan mendalam gak la cite ni... dasat tu... jarang orang tgk wayang pai nanges..

kira kekuri said...

hahah~ weehh cacing~ aku sllu camtuh,sampai bgtu skali pghayatan filem aku.hahah ! apa2 pon jgan lpa gok k cacing?? ^^ jom bekwan

Novelgurl said...

Salam..pergh ! dia pun dh tgk..huwaa~ nak tgk !!

Laksamana Sunan ..kena hensem lagi..kih3.

Kopocinue coffee said...

mo tgk ney!!!!

Khairul Antasha said...

sy dh bc byk review psl filem kat blog kwn2..suma ckap best...waaaaa...nk tgok jugak..JOM!.. :)

dyg said...

best juga ko kira...wahhh..aku pun mo tgk laaa

apisv2 said...

k.rahman..watak per