Klik ok? TQ so much !

Monday, June 25, 2012

Rumah Sewa | Blog Little Sunshine



bismillah.

Assalamualaikum. Rajin pulak aku mengupdate belog bulan nih. Bulan-bulan lepas, haprak.
 Untuk mengelakkan belog ini dikatakan bersawang jadi aku update lah apa yang terlintas di fikiran aku sekarang. Harapkan aku mahu update belog ni, idea tuh sebenarnya ada, cuma, bila mula mahu menaip entry tiba-tiba "ehh apa aku mahu taip tadi?". Tiba-tiba otak blank =..=' 


#teka-teki-teka-teku mana satu rumah sewaku?


Bercerita perihal rumah sewa, sekali sahaja aku pernah menyewa. Eh maksud aku, menyewa secara berbayar. Dulu,pernah tinggal di di Perumahan A (tak tahu namanya, jadi aku memandailah bagi nama A). Tinggal secara free. Duit keluar pun untuk peralatan dapur sahaja. Yeayy! Itu pertama aku tinggal rumah orang. Selalunya aku stay hostel. Tapi nasib aku di awal sem 5 hari tuh tak bagus, jadi tinggal luarlah nampaknya.  :(


Masuk semester 6, aku ingat nasib aku bagus. Rupanya, nasib tidak menyebelahi aku.  Harapkan pagar,pagar makan padi. Eeeehhh tiba-tiba guna peribahasa yang tidak sesuai. Nampak sangat BM aku SPM dahulu bukan A+. Aku tidak dapat hostel. Terus aku rasa sedih sangat. Kenapa aku tidak dapat hostel? Mungkin bukan nasib diri + ada kriteria yang tidak mencukupi. Tapi keputusan hostel aku yang gagal tidak menjadi batu penghalang untuk aku pergi kuliah. yoosshh! 


#Tangga. Wahhhh rumah aku sendiri tiada tangga macam nih ooo.





Akhirnya aku duduk di rumah sewa Taman Utara Gudon ni selepas seminggu dua aku ulang-alik dari Kota Belud ke Kota Kinabalu. Ezah yang kenalkan rumah ni, sebab dia pernah tinggal sini dahulu.  Penat? Memang penat. ╥﹏╥   Bayangkan perjalanan 45minit harus aku tempuhi untuk ulang-alik ke kuliah. Kalau ada kelas petang yang habis jam 6, haahh..sampai sahaja rumah terus aku mengampai (tidur). Perjalanan pergi dan pulang adalah berbeza. Waktu petang banyak kereta. Pagi tidak. Sampai rumah pulak, langit dah sangat gelap. Apapun ianya mengajar aku erti ketabahan.


Mymy! pinjam header ;p
#klik untuk follow blog Dian :) 




Tinggal dekat rumah sewa nih, at first sewa berempat dengan my besties. Ezah,Manda dan Ola. Students Politeknik masih bercuti. Lepas diorang balik cuti, Manda dan Ola balik asrama.  *diorang dapat asrama sebenarnya


Dekat rumah sewa nih la aku jumpa Mymy atau dulu, namanya MiszyDian . Aku ingat dia,tapi dia tak ingat aku. Hehehe, sebab aku diam-diam. *adalah sebab diam tuh* hehehe. Dalam hati aku, 'Dian' macam aku kenal nama tuh dekat dunia nih (blogging) . Terus aku naik bilik, pergi search segmen yang aku ikut dulu. Ternyata memang dia memang MiszyDian, blogger yang aku pernah ikut segmennya suatu ketika dahulu. Hihihi. Teruja aku. Dalam hati gembira 'aku satu rumah lah dengan blogger'. Terus inform dengan rakan sebilik. Ezah. Memanglah aku gembira sebenarnya, sebab benda yang aku tidak sangka-sangka berlaku pula. "Hai Kira! ", si Mymy selalu panggil aku begitu, terutama kalau aku turun ke ruang tamu. hihi. Ingat, lain kali kalau berjumpa, mahu cerita hantulah sama-sama. hahaha :p


Dekat rumah sewa tuh, hanya aku dan Ezah student dari UiTM.  Selebihnya student Politeknik KK. Bunga yang aku kira sebagai ketua rumah dan ramai lagi kawan baru yang aku dapat dari tinggal rumah sewa nih. Miza, Awa, Ogy, Finas, Nad, Dian, dan ada lagi,tapi aku tidak ingat dah nama diorang (╯︵╰,) *maafkan aku*. dan semestinya mereka ramah. 


#katil bilik aku. :') rinduu


Katil,tempat masak,mesin basuh, televisyen, radio, sofa, meja makan, semuanya disediakan oleh Tuan Rumah. Itu yang aku suka dengan rumah sewa nih. Hehehe. Semuanya ada. Bayaran pulak, emmm..aku dan Ezah bayar Rm100 seorang, termasuk untuk makanan. :) 
Senang cerita, aku memang jakun dan eksaited sebenarnya stay rumah sewa nih! *mengakuuu*


Pengalaman stay rumah sewa tuh memang best, walaupun cuma beberapa bulan sahaja aku tinggal, tidur,makan, berak segala bagai dekat sana. Apa pun, terima kasih Allah, atas kehidupan yang diberi. :') Banyak yang aku timba. Banyak yang aku belajar sejak tinggal luar nih. 


#Belog lamanya sudah tiada, dia buat belog baru. Little Sunshine. Jom kita support dan follow ramai-ramai! 
#bak kata Mymy atau nama dulunya Dianibarat kecik jak dunia nih rupanya. Benda yang tidak disangka-sangka berlaku kepada kehidupan kita.
#aku tidak tahu sampai mana umur aku, hanya Allah yang maha Mengetahui. InsyaAllah, kalau umur panjang, mahu timba pengalaman banyak-banyak! 


okbai.



15 orang komen sini:

SheeLittleSunshine said...

kiraaaa!
auwww..
senyum memanjang aku baca entry ni..
how sweet u arrr.. hahaha
aku pun nda penah2 amik gmbar umah sewa bikin kenangan.. haha
nati pinjam gmbr ko arr.. hehehe..


yeahh!
bertuah duduk serumah sama blogger hehe..
psssstt!
tuka laa bhaa nama aku p 'mymy'..
nda mo suda guna nma tu hehee
maw pakai nama len.. hehee


thanks for the entry..
aku ingt tu..
'Hi Kira!'
hahaha

Unknown said...

best kn tinggal rumah sewa, lebih2 lagi lau dengan kawan-kawan rapat.. rindu masa tinggal rmh sewa time study dulu.. hihi..

Amanda Sasha said...

aku tau! sebelah kiri rumah hijau kan! mana hadiah?

نورعيم said...

eh student lg eh?

sama la dgn sy. sem 5 kena tendang ke luar. alasanya sy senior bg peluang kat junior dok hostel. huks.

takpe, duk rumah sewa blh belajar berdikari :)

ohsem nya dok serumah dgn blogger lain. hehe.

ps; yup, lahir tahun 1991 :)

Admin said...

penat jgk umah sewa ni,
kita tgh prktikum, kene mnyewa kat luar,
rm 160+ sebulan. huk3

SheeLittleSunshine said...

kira..
ada tag lerr..

http://shelittlesunshine.blogspot.com/2012/06/segmen-jom-tambah-geng-blog.html

hehe..

Wanzi said...

teringat zaman dok umah sewa dulu2...

Kira Kekuri said...

@MyMyndak bah sweet. biasa-biasa saja aku ni. hikhik
aku suka ambikk benda jadi kenangan, sebab aku tahu x jumpa lagi rumah tuh kan, jadi aku ambiklah gamber. ngeheh

okay dah tukar pun ;P

ur welcome! aku terkenang rumah sewa bah tuh. best bah :D

Kira Kekuri said...

@Anne Nurainbest tul anne, dapat berkenalan. mula2 aku stay sana dengan kwan rapat aku 3 org. hehe

Kira Kekuri said...

@Amanda Sasha betul lahh! tahniah! tahniah! okbai. xda hadiah ;p

Kira Kekuri said...

@Noraim Noraim, dah habis study bulan 4 tuh. hehe, kita sama.
sya pulak, alasannya sebab kurang kad aktiviti. huhh

betul tuh. benda2 macam nih menambah dan mawarnai hidup2 kita. :D

yg duduk dgn blogger tuh, tuh mmg x sangka2 punya. :)

Kira Kekuri said...

@ahsfantasy24 kalau menyewa lagi banyak lagi bagus, sebab bayaran sewa berkurang. :D

Kira Kekuri said...

@MyMyinsyaAllah, kalau umur masih panjang dan berkemampuan ;p hehe

Kira Kekuri said...

@Wanzi :D

QASEEH HATIKU QASEEH said...

wah...rmh sewa kamu dkt dgn rmh kakak...sblh tu bukit ja....tmn cerah..hihi